Beginpagina > not french, not greek > from the great evening to the early morning... > 21 September: Zeker 10 000 man betoogt te Luik

21 September: Zeker 10 000 man betoogt te Luik

maandag 21 januari 2002

De betoging die om 10 uur van start ging was een groot succes. Er was zeker 10 000 man aanwezig, waarvan het grootste deel vakbondsmilitanten uit Europa. Daarnaast waren ook 11.11.11, Attac, Oxfam, Internationaal Verzet, D14, Marche Européenne contre le chomage, ... De sfeer was over het algemeen vrij goed, al was het in veel gevallen een beetje te braaf.

Men vertrok boven aan de citadel en daalde af voor een optocht door het stadscentrum tot ergens aan de ring in Luik. Het voorste deel waren de vakbonden (ABVV - FGTB). Gevolgd door de verschillende partijen en bewegingen. Althans in theorie, want een groot deel van de verschillende vakbondsdelegaties liepen verspreid tussen de andere delegaties in.

De vakbonden, waarvan het grootste deel de gewone slogans - door de top opgelegd - hanteerden waren duidelijk niet een blok. Zo liep het ACOD rond met slogans als "geen privatiseringen", wat duidelijk een veel strijdbaardere versie is dan geen verplichte privatiseringen. Ook de Franse communisten van CGT waren met veel volk afgekomen (enkele honderden). Dit is zeker een opsteker voor de harde(re) sociale strijd, die gezien de internationale ontwikkelingen van het kapitalisme zeker meer steun en aandacht verdient.

Ook de ngo’s en de bewegingen hadden meestal strijdbaardere slogan’s dan de vakbond. "Intersiderale contre l’empire", "Radikaal voor de tobintaks", "Zij kiezen voor de beurs, wij kiezen voor het leven". Of de kleurrijke optocht van Oxfam. Binnen de vakbond(en) waren er wel het vele vuurwerk en bommetjes van CGT, de drumband van CSC, ...). Het zijn deze groeperingen die van de betoging meer maakten dan gewoon maar een saaie optocht.

Het blijft wachten op een grootschalige radikalisering van de vakbonden. Hopelijk doen ze in Brussel gewoon mee met de rest op december ipv van de de.

http://belgium.indymedia.org http://euforthepeople.tripod.com/id...

Dit artikel beantwoorden

SPIP | sjabloon | | Overzicht van de site | De activiteit van de site opvolgen RSS 2.0